Το Υπουργείο Παιδείας χωρίς καμία διαβούλευση με την τοπική κοινωνία και την εκπαιδευτική κοινότητα, ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά τη μετατροπή σχολείων της δημόσιας εκπαίδευσης, μεταξύ των οποίων και δύο στην Ξάνθη, σε Ωνάσεια πρότυπα. Η Κυβέρνηση, δηλαδή, παραδίδει ένα μέρος της δημόσιας εκπαίδευσης και της δημόσιας περιουσίας σε ιδιώτες ανάδοχους.
• Τα Πρότυπα Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗΜΩΣ) θα είναι «δημόσια σχολεία» τα οποία, όμως, θα διοικούνται από μια κυρίαρχη Διοικούσα Επιτροπή (4 στα 9 μέλη ορίζονται από το Ίδρυμα Ωνάση που εδρεύει στο VADUZ του Λιχτενστάιν!). Για πρώτη φορά η πολιτεία εκχωρεί αρμοδιότητές της όπως η αξιολόγηση, οι προσλήψεις των εκπαιδευτικών, το ωράριο και το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών σε ιδιωτικό φορέα.
• Η εισαγωγή των μαθητριών/ών στα Ωνάσεια Σχολεία θα γίνεται με εξετάσεις, εγκαινιάζοντας μια νέα βιομηχανία φροντιστηρίων, για την «πολυπόθητη» εισαγωγή και προσθέτοντας νέα οικονομικά βάρη στις οικογένειες.
• Με αυτήν τη διαδικασία επιλογής μαθητών, καταργούνται, ουσιαστικά, τα σχολεία της γειτονιάς. Η κοινωνική αναστάτωση και τα προβλήματα θα είναι τεράστια. Το αίσθημα αποτυχίας θα συνοδεύει όσα παιδιά δε τα καταφέρουν, τα οποία όχι μόνο θα υποχρεωθούν να εγγραφούν και να μετακινούνται σε πιο μακρινές σχολικές μονάδες αλλά και θα αποκοπούν από το οικείο περιβάλλον της γειτονιάς τους. Επιπλέον, ποιος εγγυάται την απρόσκοπτη δωρεάν μετακίνηση των παιδιών αυτών δεδομένου του ήδη υποχρηματοδοτούμενου προγράμματος σχολικής μετακίνησης;
- Τα Πρότυπα Ωνάσεια Σχολεία, όπως διαφημίζεται, θα προσφέρουν ολιγομελή τμήματα, «ποιοτικότερη» εκπαίδευση και καινοτόμα προγράμματα στις μαθήτριες και στους μαθητές τους. Δεν είναι, όμως, ευθύνη και υποχρέωση της οργανωμένης πολιτείας να εξασφαλίσει τη λειτουργία ΟΛΩΝ των σχολείων, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών, ασφαλείς και επαρκείς υποδομές, με το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό και με την αναγκαία υποστήριξη ειδικών επιστημόνων (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών κ.λπ.); Δεν είναι παραδοχή της αδυναμίας της Πολιτείας να ανταποκριθεί στη συνταγματική επιταγή για παροχή εκπαίδευσης σε όλα τα παιδιά με όρους ποιότητας και ισοτιμίας;
• Η χορηγία, όπως λένε, απευθύνεται σε κοινωνικά και οικονομικά ευάλωτες περιοχές και ομάδες με στόχο, την ισότητα στις ευκαιρίες. Στην πραγματικότητα συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Οι εισαγωγικές εξετάσεις βάζουν φραγμό σε αυτές τις ομάδες. Ποια θα να είναι η τύχη των κοινωνικά και οικονομικά ασθενέστερων παιδιών, των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, με αναπηρίες, των παιδιών της μειονότητας; Δεν είναι ανεύθυνο και επικίνδυνο για την κοινωνική συνοχή του τόπου μας να μη λαμβάνονται υπόψη οι ειδικές συνθήκες που υπάρχουν στην περιοχή της Θράκης; Ιδιαίτερα στον τόπο μας η κοινωνική ρηγμάτωση, συνέπεια της παρατεταμένης κρίσης, βαθαίνει από τέτοιου τύπου σχολεία.
• Τα Ωνάσεια, ως σχολεία των «αρίστων», ενισχύουν την ανισότητα και τον ακραίο ανταγωνισμό αντανακλώντας και αναπαράγοντας τον κοινωνικό ανταγωνισμό. Επιπρόσθετα, τροφοδοτούν την κοινωνική αδικία γιατί σχολεία που χρηματοδοτεί το ελληνικό δημόσιο προορίζονται για λίγους «εκλεκτούς». Η επιλογή της κυβέρνησης για σχολεία πολλών ταχυτήτων είναι μια πολιτική επιλογή που σε βάθος χρόνου θα διευρύνει το χάσμα ανάμεσα σε μαθήτριες/τές με διαφορετική κοινωνικοοικονομική προέλευση.
• Παράλληλα και η παιδαγωγική επιστήμη, μέσα από πολλές έρευνες, έχει καταλήξει ότι η πολιτική διαχωρισμού των μαθητριών/ων και κατηγοριοποίησης των σχολείων είναι όχι μόνο αναποτελεσματική αλλά και ζημιογόνα για τα παιδιά και τις κοινωνίες. Οι κοινωνίες ευημερούν όταν ευημερούν όλα τους τα μέλη. Το εκπαιδευτικό σύστημα, λοιπόν, οφείλει να λειτουργεί ενισχυτικά ιδιαίτερα για τα πιο ευάλωτα και αδύναμα μέλη τους.
• Στο νομό μας υπάρχουν σχολεία χωρίς κτίριο (ΕΕΕΕΚ, Μουσικό, 8ο Γ-σιο, 4ο ΓΕΛ) τμήματα σε κοντέϊνερ, σχολεία που στάζουν νερά και πέφτουν σοβάδες, σχολεία που στερούνται υλικοτεχνικών υποδομών, σχολεία με τριαντάρια τμήματα αλλά και τεράστια κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Αυτά τα σχολεία δε χρειάζονται στήριξη και ενίσχυση; Γιατί επέλεξαν να παραχωρήσουν στον ιδιώτη το 1ο Γ/σιο και 2ο ΓΕΛ, τα δύο πιο πολυπληθή της πόλης; Που θα πάνε τα παιδιά που περισσεύουν; Γιατί επέλεξαν δύο απόλυτα λειτουργικά και επιτυχημένα σχολεία;
Μήπως τελικά η λειτουργία των ΔΗΜΩΣ σχολείων εντάσσεται σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό απαξίωσης και συρρίκνωσης του δημόσιου τομέα;
Ως ΕΛΜΕ ζητάμε να παραμείνει, με βάση το Σύνταγμα, η Παιδεία καθολικό κοινωνικό δικαίωμα και να επιτελεί την κοινωνική της αποστολή. Η ενίσχυση του συνόλου των σχολείων σε υποδομές και πόρους θα βοηθήσει το δύσκολο έργο των εκπαιδευτικών όλων των σχολείων προς όφελος των παιδιών και της κοινωνίας.
Για τη λειτουργία των σχολείων αυτών παραμένουν αναπάντητα, όπως διαπίστωσαν και οι επικεφαλής των παρατάξεων στη συνάντησή μας και με την προϊσταμένη Β/θμιας Εκπαίδευσης, ερωτήματα όπως τα παρακάτω:
- πώς εξασφαλίζεται η ποιοτική αναβάθμιση των υπόλοιπων σχολείων του νομού μας;
- υπάρχουν υποδομές που θα υποδεχθούν τα πλεονάζοντα παιδιά χωρίς να αναγκαστούν να στοιβαχτούν σε υπερπληθή τμήματα;
- πώς ορίζεται η εντοπιότητα; Η σύμβαση, που υπερτερεί κάθε άλλης εγκυκλίου, ορίζει ως εντοπιότητα τη δημοτική ενότητα και όχι τη χωροταξική κατανομή. Άρα το 40% εντοπιότητας αφορά σε όλη την πόλη της Ξάνθης.
- τι θα απογίνουν 80 εκπαιδευτικοί που χάνουν τις οργανικές τους θέσεις σε μία περιφερειακή ενότητα που δεν υπάρχουν σχεδόν καθόλου οργανικές;
- πώς θα εξασφαλιστεί η συμπερίληψη των παιδιών της μειονότητας και των παιδιών με μαθησιακές και άλλες ανάγκες; Τι πρόβλεψη υπάρχει για τα τμήματα ένταξης, τα τμήματα ΖΕΠ και άλλες υποστηριχτικές δομές.
Όλες αυτές οι ερωτήσεις έχουν τεθεί χωρίς όμως να δοθούν σαφείς και δεσμευτικές απαντήσεις.
Από το παρόν δημοτικό συμβούλιο ζητάμε να προσυπογράψει την ανάκληση του χαρακτηρισμού του 1ου Γυμνασίου και του 2ου ΓΕΛ ως Ωνασείων, δεδομένου ότι δεν έχει κατατεθεί κανένας βιώσιμος και ρεαλιστικός σχεδιασμός για την ομαλή λειτουργία ΟΛΩΝ των σχολικών μονάδων αλλά και τη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών των δύο σχολείων.
Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2025
Ψήφισμα για αναστολή λειτουργίας των δύο Ωνάσειων σχολείων
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.