Σάββατο 8 Φεβρουαρίου 2025

Ανακοίνωση της ΕΛΜΕ προς τις/τους πολίτες της Ξάνθης

Αγαπητοί γονείς και πολίτες
Το Υπουργείο Παιδείας χωρίς καμία διαβούλευση  με την τοπική κοινωνία και την εκπαιδευτική κοινότητα, ανακοίνωσε αιφνιδιαστικά τη μετατροπή σχολείων της δημόσιας εκπαίδευσης, μεταξύ των οποίων και δύο στην Ξάνθη, σε Ωνάσεια πρότυπα. Η  Κυβέρνηση, δηλαδή, παραδίδει ένα μέρος της δημόσιας εκπαίδευσης και της δημόσιας περιουσίας σε ιδιώτες ανάδοχους.
• Τα Πρότυπα Ωνάσεια Σχολεία (ΠΩΣ) θα είναι «δημόσια σχολεία» τα οποία, όμως, θα διοικούνται από μια κυρίαρχη Διοικούσα Επιτροπή (4 στα 9 μέλη ορίζονται από το Ίδρυμα Ωνάση που εδρεύει στο VADUZ του Λιχτενστάιν!). Ιδιώτες θα ελέγχουν σχολικές μονάδες που δημιουργήθηκαν με τα χρήματα των πολιτών!
• Η εισαγωγή των μαθητριών/ών στα Ωνάσεια Σχολεία θα γίνεται με εξετάσεις, εγκαινιάζοντας μια νέα βιομηχανία φροντιστηρίων, για την «πολυπόθητη» εισαγωγή και προσθέτοντας νέα οικονομικά βάρη στις οικογένειες.
• Με αυτήν τη διαδικασία επιλογής  μαθητών, καταργούνται, ουσιαστικά, τα σχολεία της γειτονιάς. Η κοινωνική αναστάτωση και τα  προβλήματα θα είναι τεράστια, βαρύ και το αίσθημα αποτυχίας για όσα παιδιά δε τα καταφέρουν. Όχι μόνο θα υποχρεωθούν να εγγραφούν και να μετακινούνται σε πιο μακρινές σχολικές μονάδες αλλά και θα αποκοπούν  από το οικείο περιβάλλον της γειτονιάς τους.

• Τα Πρότυπα Ωνάσεια Σχολεία, όπως διαφημίζεται, θα προσφέρουν ολιγομελή τμήματα, «ποιοτικότερη» εκπαίδευση και καινοτόμα προγράμματα στις μαθήτριες και στους μαθητές τους. Δεν είναι, όμως, ευθύνη και υποχρέωση της οργανωμένης πολιτείας να εξασφαλίσει τη λειτουργία ΟΛΩΝ των σχολείων, με σύγχρονα προγράμματα σπουδών, ασφαλείς και επαρκείς υποδομές, με το απαραίτητο εκπαιδευτικό προσωπικό και με την αναγκαία υποστήριξη ειδικών επιστημόνων (ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών κ.λπ.); Δεν είναι παραδοχή της αδυναμίας της Πολιτείας να ανταποκριθεί στη συνταγματική επιταγή για παροχή εκπαίδευσης με ίδιους όρους σε όλα τα παιδιά;
• Η χορηγία, όπως λένε, απευθύνεται σε κοινωνικά και οικονομικά ευάλωτες περιοχές και ομάδες με στόχο, την ισότητα στις ευκαιρίες. Στην πραγματικότητα συμβαίνει το ακριβώς αντίθετο. Οι εισαγωγικές εξετάσεις βάζουν φραγμό σε αυτές τις ομάδες. Ποια θα να είναι η τύχη των κοινωνικά και οικονομικά ασθενέστερων παιδιών, των παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες, με αναπηρίες, των μουσουλμάνων μαθητών/τριών; Δεν είναι ανεύθυνο και επικίνδυνο για την κοινωνική συνοχή του τόπου μας να μην λαμβάνονται υπόψη οι ειδικές συνθήκες που υπάρχουν στην περιοχή της Θράκης;
• Τα Ωνάσεια, ως σχολεία των “αρίστων”, ενισχύουν την ανισότητα, τον ακραίο ανταγωνισμό, καταργούν όσα κατέκτησε η δημοκρατία μας. Τροφοδοτούν, όμως, και την κοινωνική αδικία γιατί σχολεία που πληρώνει το ελληνικό δημόσιο, όλοι μας, προορίζονται για λίγους “εκλεκτούς”. Η επιλογή της κυβέρνησης για σχολεία πολλών ταχυτήτων είναι ξεκάθαρη ταξική επιλογή που σε βάθος χρόνου θα διευρύνει το χάσμα ανάμεσα σε μαθητές/τριες με διαφορετική κοινωνικοοικονομική προέλευση.  
• Επιπλέον, η παιδαγωγική επιστήμη μέσα από πολλές έρευνες έχει καταλήξει ότι η ελιτίστικη πολιτική διαχωρισμού των μαθητών και κατηγοριοποίησης  των σχολείων είναι όχι μόνο αναποτελεσματική αλλά και ζημιογόνα για τα παιδιά και τις κοινωνίες.
• Στο νομό μας υπάρχουν σχολεία χωρίς κτίριο (ΕΕΕΕΚ, Μουσικό, 8ο Γ-σιο, 4ο ΓΕΛ) τμήματα σε κοντέϊνερ, σχολεία που στάζουν νερά και πέφτουν σοβάδες, σχολεία που στερούνται υλικοτεχνικών υποδομών, σχολεία με τριαντάρια τμήματα  αλλά και τεράστια κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό. Αυτά τα σχολεία δε χρειάζονται στήριξη και ενίσχυση; Γιατί επέλεξαν να “δωρίσουν” στον ιδιώτη το 1ο Γ/σιο και 2ο ΓΕΛ, τα δύο πιο πολυπληθή της πόλης; Που θα πάνε τα παιδιά που περισσεύουν; Γιατί επέλεξαν δύο απόλυτα λειτουργικά επιτυχημένα σχολεία;
Είναι φανερό, ότι η λειτουργία των ΠΩΣ σχολείων εντάσσεται σε ένα πλαίσιο απαξίωσης, συρρίκνωσης και λεηλάτησης του δημόσιου τομέα προς όφελος μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων. Με τον ίδιο τρόπο που συρρικνώνεται η δημόσια υγεία, οι δημόσιες συγκοινωνίες και κάθε δημόσιο αγαθό προς όφελος των ιδιωτών.
Ως ΕΛΜΕ ζητούμε να παραμείνει, με βάση το Σύνταγμα, η Παιδεία καθολικό κοινωνικό δικαίωμα και να επιτελεί την κοινωνική αποστολή της . Η ενίσχυση του συνόλου των σχολείων σε υποδομές και πόρους θα βοηθήσει το δύσκολο έργο των εκπαιδευτικών όλων των σχολείων προς όφελος των παιδιών και της κοινωνίας.
Το ερώτημα είναι, τι κοινωνία θέλουμε…
ΕΛΜΕ Ξάνθης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.