Δευτέρα 28 Ιουλίου 2025

ΟΛΜΕ: Για τις διατάξεις του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου του ΥΠΑΙΘΑ και την περαιτέρω υποβάθμιση της Ειδικής Αγωγής και της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης

Για ακόμα μία φορά, εν μέσω θέρους, με τα σχολεία κλειστά και χωρίς κανένα προηγούμενο διάλογο, το ΥΠΑΙΘΑ επιλέγει να φέρει σε διαβούλευση κρίσιμες ρυθμίσεις που αφορούν τον ευαίσθητο τομέα της Ειδικής Αγωγής αλλά και της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, σε πλήρη αναντιστοιχία με τις ανάγκες των μαθητών/τριών και της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Οι διατάξεις του νομοσχεδίου εδράζονται στη λογική του κόστους-οφέλους και του «εξορθολογισμού», προσπαθώντας να εμφανίσουν ως «μεταρρυθμίσεις» περικοπές, συγχωνεύσεις, ανατροπές σε δομές και υποστηρικτικούς θεσμούς. Στο επίκεντρο των αλλαγών δεν βρίσκονται οι μορφωτικές ανάγκες των μαθητών/τριών, αλλά η προσαρμογή στις δημοσιονομικές επιταγές και η συρρίκνωση του δημόσιου σχολείου. Υπονομεύεται η βασική παιδαγωγική – επιστημονική ανάγκη κάθε μαθητής/τρια να βρίσκεται στο εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό πλαίσιο, που έχει ανάγκη ώστε να στηρίζεται ολόπλευρα.

Ειδικότερα:

  • Ο απαραίτητος θεσμός της παράλληλης στήριξης καταργείται στην πράξη, καθώς ένας/μια εκπαιδευτικός καλείται να υποστηρίζει όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες της τάξης ταυτόχρονα, ακυρώνοντας τον εξατομικευμένο χαρακτήρα της παρέμβασης. Περιορίζεται η δυνατότητα μείωσης του αριθμού μαθητών/τριών ανά τμήμα σε περιπτώσεις παρουσίας μαθητών/τριων με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Συγκεκριμένα, ορίζεται πως δεν θα γίνεται καμία μείωση του μέγιστου αριθμού, αν στο σχολείο υπάρχει ΤΕ ή στο τμήμα εκπαιδευτικός παράλληλης. Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να εφαρμόσουν «εξατομικευμένη στήριξη» σε τάξεις έως και 30 μαθητών/τριων.

  • Υποβαθμίζεται ο ρόλος των Τμημάτων Ένταξης και διατηρούνται οι σοβαροί περιορισμοί στον αριθμό και την ειδικότητα των εκπαιδευτικών. Έτσι για παράδειγμα, στα Τμήματα Ένταξης σχολείων με κάτω από 250 μαθητές/τριες δεν προβλέπεται η παρουσία εκπαιδευτικού ΠΕ04 (Φυσικού, Χημικού, Βιολόγου, Γεωλόγου). Οι μαθητές/τριες διδάσκονται μόνο Φιλολογικά και Μαθηματικά, ενώ η Φυσική ανατίθεται τυπικά στους Μαθηματικούς, κάτι που στην πράξη δεν εφαρμόζεται, καθώς εύλογα επιλέγουν να διδάσκουν το βασικό τους αντικείμενο. Το αποτέλεσμα είναι οι μαθητές/τριες να μένουν χωρίς καμία, ή με αποσπασματική στήριξη, στο μάθημα της Φυσικής.

  • Επίσης το άρθρο 146 των νέων διατάξεων, είναι πολύ χαρακτηριστικό της «λογιστικής» και επικίνδυνης λογικής Κυβέρνησης και ΥΠΑΙΘΑ. Οι διατάξεις για τους/τις σχολικούς/ες νοσηλευτές/τριες, που μετατρέπονται σε προσωπικό «πολλαπλών χρήσεων», καλούμενοι/ες να καλύπτουν ανάγκες πολλών σχολείων σε συστεγαζόμενα σχολεία ή/και όμορα σχολεία τα οποία βρίσκονται εντός ακτίνας πεντακοσίων (500) μέτρων, με κριτήρια που παραμένουν ασαφή είναι χαρακτηριστικές.

Το πραγματικό περιεχόμενο της «παράλληλης στήριξης», της «συμπερίληψης» και της «ενταξιακής εκπαίδευσης» απογυμνώνεται, όταν πίσω από τα ωραία λόγια κρύβονται περικοπές και δημοσιονομικοί κόφτες. Οι ανάγκες των μαθητών/τριες λογίζονται ως κόστος, οι εκπαιδευτικοί εμποδίζονται να ασκήσουν το έργο τους και οι γονείς σπρώχνονται στην πανάκριβη αγορά των ιδιωτικών κέντρων, που έρχονται να καλύψουν τα κενά του δημόσιου σχολείου. Η λογιστική αντιμετώπιση των παιδιών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι πραγματικά ντροπιαστική για τη χώρα και τη Δημοκρατία. Η ειδική αγωγή και η υποστήριξη των παιδιών αυτών δεν μπορεί να αποτελεί πεδίο περικοπών. Είναι δείκτης του βαθμού κοινωνικής ευαισθησίας και της ποιότητας της δημόσιας εκπαίδευσης.



Το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο δεν περιορίζεται στην υποβάθμιση της ειδικής αγωγής, αλλά περιλαμβάνει και διατάξεις σχετικά με Κ.Ε.Ε.Κ..

Συγκεκριμένα:

  • Αλλάζουν οι προϋποθέσεις ίδρυσης Κ.Ε.Ε.Κ., αφού καταργείται η απαίτηση ύπαρξης Εργαστηριακού Κέντρου αλλά και η απαγόρευση ίδρυσης Κ.Ε.Ε.Κ. σε κτίρια όπου λειτουργεί Γυμνάσιο ή ΓΕΛ. Πώς είναι δυνατόν να λειτουργήσει ΚΕΕΚ χωρίς να υπάρχει εργαστηριακό κέντρο; Που θα κάνουν οι μαθητές/τριες τα εργαστηριακά μαθήματα;

  • Καταργείται η ανεξάρτητη διαδικασία επιλογής Οργανωτικού/ης Συντονιστή/τριας μέσω ΑΣΕΠ, μετά από προκήρυξη, και πλέον ορίζεται από την Υπουργό. Δεν απαιτείται πλέον μεταπτυχιακό, γνώση ξένης γλώσσας ή εμπειρία στον τομέα. Η αλλαγή στη διαδικασία επιλογής Οργανωτικού/ης Συντονιστή/τριας είναι ωμή παρέμβαση στον θεσμό της διοίκησης και υποβάθμιση της αξιοκρατίας, καθώς ανοίγει τον δρόμο για νέες αδιαφανείς κομματικές επιλογές.

  • Καταργούνται σημαντικές αρμοδιότητες του Συμβουλίου Κ.Ε.Ε.Κ., όπως η ανάθεση ερευνών, η διερεύνηση ανάγκης ΘΕΙΕΕΚ, η αναζήτηση πληροφοριών, η σύσταση ομάδων εργασίας. Οι καταργούμενες αρμοδιότητες περιορίζουν ακόμα περισσότερο τη συμμετοχικότητα και τη δημοκρατική λειτουργία του Κ.Ε.Ε.Κ.

  • Στο Γραφείο Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας καταργείται η υποχρεωτική παρουσία ψυχολόγων, κοινωνικών λειτουργών και η δημιουργία βάσης δεδομένων. Η απουσία ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών αποδυναμώνουν τη συμβουλευτική διάσταση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, ειδικά για ευάλωτους/ες μαθητές και μαθήτριες.

Το ΥΠΑΙΘΑ, αντί να λύσει τα τεράστια προβλήματα στελέχωσης, στέγασης, εξοπλισμού και επαγγελματικών δικαιωμάτων της επαγγελματικής εκπαίδευσης, ανακυκλώνει τον εαυτό του και αλλάζει τον νόμο που το ίδιο ψήφισε, καθώς αποδείχτηκε η ανεπάρκεια της κυβέρνησης να τον εφαρμόσει ως είχε. Ταυτόχρονα, παραμένουν οι απαράδεκτες διατάξεις που απογύμνωσαν τα εργαστηριακά κέντρα από εκπαιδευτικούς και τομεάρχες/ισσες και καθιστούν αδύνατη την ουσιαστική λειτουργία.

Επιπλέον, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει και μια σειρά από ρυθμίσεις που βαθαίνουν τη λογική της κατηγοριοποίησης σχολείων και εκπαιδευτικών, ενισχύουν την εμπορευματοποίηση και ανοίγουν νέους δρόμους για την είσοδο ιδιωτών στο δημόσιο σχολείο:

  • Προβλέπεται νέα αμοιβή για εκπαιδευτικούς των Προτύπων Σχολείων, με το πρόσχημα της διάχυσης καλών πρακτικών, την ώρα που οι εκπαιδευτικοί των λοιπών σχολείων συνεχίζουν να κάνουν προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων χωρίς καμία μείωση ωραρίου και χωρίς καμία αμοιβή. Στην πραγματικότητα, επιβάλλεται η υποχρέωση καταγραφής και αποτίμησης των δράσεων (όμιλοι, ενισχυτική, καινοτομία), ενισχύοντας τον ανταγωνισμό και τη λογική της «ψευτοαριστείας», δηλαδή της κατηγοριοποίησης σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών. Για όλα αυτά, φυσικά, προβλέπεται νέα πλατφόρμα και επιπλέον χρηματοδότηση ενώ για τα αιτήματα των σχολείων και των εκπαιδευτικών, η ακραία υποχρηματοδότηση παραμένει, με την Ελλάδα να είναι στη τρίτη από το τέλος θέση στις δαπάνες για την Παιδεία στην ΕΕ, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat.

  • Προβλέπεται επιδότηση από τις ΔΙΔΕ και ΔΠΕ προς τους Δήμους για την προμήθεια ξενόγλωσσων βιβλίων, αντί το κράτος να αναλάβει την ευθύνη για το σύνολο των σχολικών εγχειριδίων. Η μετακύλιση της ευθύνης στους ΟΤΑ επιβεβαιώνει την περαιτέρω αποδυνάμωση του ενιαίου, δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

  • Στο ίδιο πνεύμα εντάσσεται και η δημιουργία του «Ολοκληρωμένου Ψηφιακού Πληροφοριακού Συστήματος – eSchools». Πίσω από τις επικοινωνιακές φανφάρες περί ψηφιακού εκσυγχρονισμού, η κυβέρνηση της ΝΔ χτίζει έναν ακόμη μηχανισμό διοχέτευσης δημόσιου χρήματος σε ιδιώτες και «παρόχους λύσεων». Άλλη μια ευκαιρία για μπίζνες, όχι για ενίσχυση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Όσον αφορά τις οριζόντιες διαγραφές των φοιτητών/τριών, η κυβέρνηση δείχνει άλλη μία φορά το αντιλαϊκό της πρόσωπο. Οι πολιτικές της ΝΔ είναι αυτές που έχουν μειώσει τρομακτικά την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών και έχουν επιφέρει την τεράστια στεγαστική κρίση. Στις συνθήκες αυτές η πλειοψηφία των φοιτητών/τριων αναγκάζεται να εργάζεται με πλήρη ωράρια, με συνέπεια να αδυνατούν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Η διαγραφή τους αναδεικνύει για μία ακόμα φορά την αναλγησία της κυβέρνησης, που μόνο στόχο έχει να στείλει και άλλη πελατεία σε κολέγια και ιδιωτικά πανεπιστήμια. Δεν είναι τυχαίο ότι η υπουργός κατέθεσε εσπευσμένα τροπολογία που δίνει ασυλία στα μέλη των οργάνων της ΕΘΑΑΕ και του ΕΟΠΠΕΠ που καλούνται να ελέγξουν τα πιστοποιητικά και τα δικαιολογητικά των αιτήσεων για ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων!

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το άρθρο 67 σύμφωνα με το οποίο χαρακτηρίζεται ως πειθαρχικό παράπτωμα η χρήση γλώσσας έμφυλης διάκρισης, την ίδια ώρα που στο τεράστιο νομοσχέδιο των 157 άρθρων (όπως και σε όλα τα νομοσχέδια που έχει φέρει η ΝΔ αυτήν την εξαετία) χρησιμοποιείται μόνο σεξιστική γλώσσα!

Το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ απαιτεί:

  • Απόσυρση όλων των αντιεκπαιδευτικών διατάξεων του νομοσχεδίου.

  • Μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ΕΕΠ και ΕΒΠ σε όλες τις δομές Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής.

  • Κάλυψη όλων των αιτημάτων για παράλληλη στήριξη, χωρίς «κόφτες» και περιορισμούς.

  • Αναβάθμιση των Τμημάτων Ένταξης με πλήρη στελέχωση όλων των ειδικοτήτων.

  • Πρώιμη διάγνωση και δημόσιο σύστημα πρώιμης παρέμβασης για παιδιά προσχολικής ηλικίας.

  • Ουσιαστική χρηματοδότηση και ενίσχυση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης με πλήρη στελέχωση, εξοπλισμό, σύγχρονα κτίρια, εργαστήρια και σχολικά εγχειρίδια.

  • Μέτρα στήριξης των φοιτητών και των φοιτητριών ώστε να μπορούν να αφιερώνονται στις σπουδές τους. Όχι στις οριζόντιες διαγραφές.

Η ΟΛΜΕ καλεί εκπαιδευτικούς, γονείς και όλη την κοινωνία να αντιδράσουν. Το νομοσχέδιο δεν πρέπει να περάσει.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.