Παρασκευή, 29 Νοεμβρίου 2013

OXI ΣΤΗΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΧΩΡΑ


Δημοσιεύουμε τα συμπεράσματα στα οποία κατέληξε η συνάντηση των πληροφορικών της Ξάνθης που κάλεσε η ΕΛΜΕ τον προηγούμενο μήνα, όπως τα συνέταξε ο συνάδελφος Πληροφορικός Αθανάσιος Σταυριανός (ΠΕ20). Το κείμενο θα σταλεί και στα ΜΜΕ.

Τους τελευταίους μήνες σχεδόν κάθε δημόσια εμφάνιση  του πρωθυπουργού συνοδεύεται από την διαβεβαίωση ότι η πολυπόθητη ανάπτυξη για την χώρα θα προέλθει κυρίως μέσα από την ανάπτυξη δομών νέων τεχνολογιών και πληροφορικής, δομές οι οποίες θα δώσουν εργασία σε χιλιάδες νέους. Αυτά όμως που συμβαίνουν στη πραγματικότητα σε όλες της βαθμίδες εκπαίδευσης τα τελευταία έτη στον τομέα των μαθημάτων πληροφορικής ,όχι μόνο δεν στηρίζουν τα λεγόμενα του αλλά αποτελούν ξεκάθαρα βήματα οπισθοδρόμησης, την ώρα που στο παγκόσμιο εκπαιδευτικό περιβάλλον γίνονται άλματα ενίσχυσης της πληροφορικής παιδείας.
Με αφορμή την Διεθνή Δράση " The Hour of Code" στην οποία συμμετέχουν πάνω από 150 χώρες και η οποία έχει στόχο την ανάδειξη της αξίας της Επιστήμης της Πληροφορικής και του προγραμματισμού ως εργαλείου δημιουργικότητας και καινοτομίας, καταγγέλλουμε τα προσχώματα που έχουν να αντιμετωπίσουν οι Έλληνες εκπαιδευτικοί πληροφορικής προς αυτή την κατεύθυνση σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
ΓΕΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ
Μόλις στα τέλη λοιπόν του φετινού Σεπτέμβρη και αφού έχουν ξεκινήσει τα μαθήματα στα Γενικά Λύκεια ανακοινώθηκε από το υπουργείο η αλλαγή του ύφους του μαθήματος "Εφαρμογές Πληροφορικής" από εργαστηριακό σε θεωρητικό(!!!)  και η κατάργηση του 2ου εκπαιδευτικού πληροφορικής μέσα στο εργαστήριο σε τμήματα άνω των 22, με την αποστολή μιας απλής εγκυκλίου , την ώρα που ο νόμος ξεκάθαρα το ορίζει ως εργαστηριακό. Ο αντιπαιδαγωγικός χαρακτήρας αυτής της εγκυκλίου φαίνεται από το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή στα εργαστηριακά μαθήματα πληροφορικής  αντιστοιχεί 1 Η/Υ για 3 μαθητές (!!!) με έναν εκπαιδευτικό να πρέπει να επιβλέπει εργαστηριακές ασκήσεις σε 25-30 μαθητές. Εκτός των παραπάνω, ο χώρος των εργαστηρίων πληροφορικής είναι χώρος υψηλής επικινδυνότητας και ο συνωστισμός ενός ολόκληρου τμήματος με έναν επιβλέπων καθηγητή καταστρατηγεί κάθε έννοια ασφάλειας. Παράλληλα επικρατεί σύγχυση ως προς την διδακτέα ύλη και τον τρόπο εξέτασης αυτού του "υβριδικού"  μαθήματος αφού δεν έχει σταλεί καμία σχετική οδηγία προς τους εκπαιδευτικούς με αποτέλεσμα 2 μήνες από την έναρξη της χρονιάς να βαδίζουμε στα τυφλά κάνοντας υποθέσεις.
Επιπλέον , με την ψήφιση του νόμου για το Νέο Λύκειο τις πρώτες μέρες του Σεπτέμβρη το μόνο μάθημα που καταργείται από τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μετά από 14 έτη, είναι αυτό της Ανάπτυξης Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον, μάθημα που προάγει την αλγοριθμική σκέψη στην επίλυση προβλημάτων, βασική δεξιότητα στον 21ο αιώνα και τομέας στον οποίο όλα τα ανεπτυγμένα κράτη επενδύουν στα εκπαιδευτικά τους συστήματα.

ΓΥΜΝΑΣΙΑ
Η κατάσταση στα γυμνάσια της χώρας δεν διαφέρει, με το υπουργείο να διακηρύττει την παροχή πιστοποιητικού γνώσης χειρισμού Η/Υ από το δημόσιο σχολείο και παράλληλα να διατηρεί το μάθημα της πληροφορικής ως μονόωρο . Προκύπτουν δηλαδή 22-25 ώρες πληροφορικής σε κάθε τάξη του γυμνασίου χρόνος στον οποίο οι μαθητές δεν προλαβαίνουν να μάθουν ούτε τα βασικά προστρέχοντας στα ιδιωτικά φροντιστήρια για πιστοποιητικά γνώσης χειρισμού.
ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Την χαριστική βολή ήρθε να την δώσει το Ι.Ε.Π. του κυρίου Γκλάβα, 2 μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς με μια ασαφή οδηγία η οποία καταργεί τον 2ο εκπαιδευτικό πληροφορικής στο μάθημα "Εφαρμογές Πληροφορικής" στα ΕΠΑΛ της χώρας μετατρέποντας τον χαρακτήρα του μαθήματος από εργαστηριακό σε "ημι-θεωρητικό"!!! Μάλιστα φρόντισε να αλλάξει το διδασκόμενο βιβλίο και να προτείνει ως βασικό σύγγραμμα το αντίστοιχο του γενικού λυκείου προκαλώντας έτσι αναστάτωση στους μαθητές και εκπαιδευτικούς. Εκτός της φανερής υποβάθμισης του μαθήματος έχουμε και από εδώ εν μία νυκτί , εκπαιδευτικούς χωρίς ωράριο διαθέσιμους προς μετακίνηση. Προφανώς ακόμα δεν "βγαίνουν" τα νούμερα για μετακίνηση στην πρωτοβάθμια (άραγε που είναι οι υπεράριθμοι καθηγητές πληροφορικής;)
ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Καταλήγοντας , στην πρωτοβάθμια η κατάσταση και εκεί , είναι απελπιστική. Παρά την προσπάθεια κατασκευής υπεράριθμων από την δευτεροβάθμια και μετακίνησή των στην πρωτοβάθμια , τα κενά είναι ακόμα τεράστια. Οι προσλήψεις αναπληρωτών είναι μηδαμινές με αποτέλεσμα σε ελάχιστα δημοτικά με αναμορφωμένο πρόγραμμα σπουδών  να διδάσκεται πληροφορική. Αλλά και στα σχολεία τα οποία υπάρχουν εκπαιδευτικοί , δεν έχει θεσμοθετηθεί ακόμα η θέση του Υπευθύνου σχολικού εργαστηρίου πληροφορικής με αποτέλεσμα οι εκπαιδευτικοί με προσωπικό τους μεράκι και χρόνο πέραν του ωραρίου τους, να συντηρούν τα πεπαλαιωμένα εργαστήρια πληροφορικής των δημοτικών σχολείων.
Αλλά και σε διοικητικό επίπεδο οι εκπαιδευτικοί πληροφορικής έχουν στοχοποιηθεί με προφανείς σκοπούς. Σύμφωνα με τις τελευταίες οδηγίες του υπουργείου για το μάθημα των ερευνητικών εργασιών, προβλέπεται η ανάθεση 4 ωρών σε εκπαιδευτικούς πληροφορικής ως εργαστηριακή υποστήριξη για αναζήτηση πηγών μέσω του διαδικτύου, χρήση λογισμικών κ.α. Αυτή την ανάθεση όμως ο εκάστοτε διευθυντής εκπαίδευσης μπορεί να την επιτρέψει κατά το δοκούν ανάλογα με το αν του περισσεύουν ή όχι καθηγητές από τα μαθήματα Α’ ανάθεσης σε κάθε σχολείο.  Ένα ακόμα μελανό σημείο είναι η διαδικασία των μετατάξεων στην πρωτοβάθμια που έλαβε χώρα το φετινό καλοκαίρι.  Αποτελεί μνημείο αδιαφάνειας αφού παραμερίστηκαν τα υπηρεσιακά συμβούλια και διενεργήθηκαν από το γραφείο του υπουργού χωρίς καμιά ανακοίνωση μοριοδότησης.

Η ΕΛΜΕ Ξάνθης αντιλαμβανόμενη την εμφανή προσπάθεια υποβάθμισης των μαθημάτων πληροφορικής σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και ανταποκρινόμενη στα αιτήματα των μελών της, εκπαιδευτικών πληροφορικής , ζητάει:  
· hΤην αναβάθμιση του πεπαλαιωμένου εξοπλισμού στα εργαστήρια πληροφορικής και τον εκσυγχρονισμό της διδασκόμενης ύλης σύμφωνα με τις διεθνείς τάσεις. Στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, είναι απαραίτητη μια στροφή από την εκμάθηση χρήσης εμπορικών λογισμικών στην πραγματική επιστήμη των υπολογιστών και τον προγραμματισμό.
hΤον επαναχαρακτηρισμό του μαθήματος "Εφαρμογές Πληροφορικής" ως εργαστηριακό και την επαναφορά της συνδιδασκαλίας σε τμήματα άνω των 16 μαθητών (όριο που θεωρείται ήδη υψηλό), στα Γενικά Λύκεια και ΕΠΑΛ της χώρας
hΤην επιστροφή πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος με όνομα "Επιστήμη των Υπολογιστών" στην Γ' Λυκείου
hΤην αύξηση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος "Πληροφορική" στο Γυμνάσιο και την παροχή  κρατικού πιστοποιητικού γνώσης χειρισμού Η/Υ στην Γ' Γυμνασίου.
hΤην πρόσληψη αναπληρωτών πλήρους ωραρίου στα δημοτικά σχολεία, όπου υπάρχουν κενά.
hΤην θεσμοθέτηση του Υπευθυνου Σχολικού Εργαστηρίου Πληροφορικής στα δημοτικά σχολεία, με αντίστοιχη μείωση του ωραρίου του.
hΤην απρόσκοπτη ανάθεση στήριξης των ερευνητικών εργασιών στους εκπαιδευτικούς πληροφορικής.
hΤην ακύρωση των αδιαφανών μετατάξεων στην πρωτοβάθμια και εκ νέου προκήρυξη θέσεων προς μετάταξη σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. 

6 σχόλια:

  1. Συμφωνώ με όλο το κείμενο. Ωστόσο καλό θα ήταν εσείς οι συνάδελφοι της πληροφορικής να κάνετε την αυτοκριτική σας και να αναζητήσετε τις δικές σας ευθύνες σ' αυτές τις εξελίξεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Αν θες να μας διαφωτίσεις λίγο , για τις ευθύνες μας.

      Διαγραφή
  2. Στην Τεχνική Εκπαίδευση τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα από που αναφέρετε στη μια σας παράγραφο. Δυστυχώς με αφορμή την απόφαση του Υπουργείου αλλά και με Διευκρινιστική που αναφέρει ότι το μάθημα θα διδάσκεται στο εργαστήριο από έναν εκπαιδευτικό και τα 3/4 των θεμάτων θα είναι επί του εργαστηρίου, ανοίγει κερκόπορτα για όλες τις ειδικότητες των ΕΠΑΛ, που θα οδηγήσει πολλούς συναδέλφους στην απόγνωση της μη συμπλήρωσης ωραρίου.

    Και μη προσπαθήσετε να συγκρίνεται τα δυο σχολεία για το πόσοι εκπαιδευτικοί μπαίνουν στο εργαστήριο και μετά από ποιον αιρθμό μαθητών, γιατί τότε προφανώς δε γνωρίζεται ούτε τους στόχους των δυο τύπων σχολείων, αλλά ούτε και τη νομοθεσία που τα διέπει.

    Αλλά για άλλη μια φορά, ποιος νοιάζεται για τα ΕΠΑΛ; ΚΑΝΕΙΣ. Άλλωστε οι των ΓΕΛ διδάσκοντες είναι εκείνοι που έχουν ένα κεφάλι γεμάτο χρυσάφι, θεωρώντας ότι η η ζωή είναι μικρή για να είναι θλιβερη για να τους ενδιαφέρει η Τεχνική - Επαγγελματική εκπαίδευση. Όταν όμως θα έρθει η ώρα του δικού τους χάρτινου τσίρκου να καταρρεύσει τότε θα καταλάβουν ότι η ζωη είναι ειρωνικά μεγάλη, τόσο όσο να γίνει καρναβάλι, όπως εκείνων των συναδέλφων της Τεχνικής - Επαγγελματικής εκπαίδευσης που βρέθηκαν στο κενό της διαθεσιμότητας.

    Τότε όμως θα είμαι εκεί να τους φωνάζω πως κάθε στιγμή είναι μια υπέροχη ευκαιρία για νέες ήτες, νέες συντριβές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αντί να κατηγορείς και να κανιβαλιζεις, περιμένουμε να στείλεις το δικό σου κείμενο στην ΕΛΜΕ Ξάνθης και να αναρτηθεί επίσημα, μέσω του blog.

      Διαγραφή
    2. Δεν κατηγορώ. Τονίζω. Επίσης προτείνω. Και παρακολουθώ και τις περισσότερες των συνελεύσεων σε αντίθεση με πάρα πολλούς. Και ψηφίζω. ΑΡΑ ΣΥΜΜΕΤΕΧΩ! (νέα λέξη στο λεξικό σας)

      Αυτά που πρέπει ΕΣΕΙΣ να κάνετε ζητάτε να τα κάνουμε εμείς! Πάντα. Κι όταν κάποιος αγγίζει τις ευαισθησίες σας κανιβαλίζει!

      Λαμπρά!! Καινούρια σύνθεση στην ΕΛΜΕ, καινούριες λεξούλες στο ιστολόγιο. Κάποτε το λέγατε λάσπη, τώρα κανιβαλισμό. Και μετά περιμένετε και κόσμο στις συνελεύσεις!!

      Κρίμα.

      Διαγραφή
  3. https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/969470_763522127008129_558272320_n.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή