Τον Φεβρουάριο του 2023 είχε συνταχθεί εξώδικη επιστολή και είχε αποσταλεί στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης (ακολουθεί). Το εν λόγω ζήτημα τίθεται εκ νέου δεδομένου ότι το αίτημα της εν λόγω εξωδίκου επιστολής προς τη Διεύθυνση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης επιβεβαιώνεται από τη με αριθμό 1510/2024 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών το οποίο ακύρωσε την ανάκληση των πράξεων μονιμοποίησης της Διευθύντριας Π. Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής η οποία αφού είχε προχωρήσει στη μονιμοποίηση των αιτούντων λόγω συμπλήρωσης διετούς πραγματικής ευδόκιμης υπηρεσίας εν συνεχεία προέβη στην ανάκλησή τους λόγω μη διενέργειας αξιολόγησης των προσφευγόντων εκπαιδευτικών. Όπως έκρινε το Δικαστήριο η πράξη νομιμοποίησης ανακλήθηκε μη νόμιμα δεδομένου ότι κατά τον χρόνο λήξης της διετούς δοκιμαστικής περιόδου και κατά τον χρόνο έκδοσης της ανακληθείσας απόφασης δεν ήταν εφικτή η διενέργεια της αξιολόγησης ελλείψει του απαιτούμενου ρυθμιστικού πλαισίου. Το Δικαστήριο υπολαμβάνει ότι το σχετικό ρυθμιστικό πλαίσιο τίθεται σε ισχύ με την έκδοση των δύο υπουργικών αποφάσεων που αφορούν σε ουσιώδεις λεπτομέρειες ουσιαστικές (ΦΕΚ τ. Β388/27.01.2023) και τεχνικές (ΦΕΚ τ. Β΄602/08-.02.2023) απαραίτητων για τη διενέργειά τους. Ως εκ τούτου διαφαίνεται ότι όσοι έχουν συμπληρώσει ευδόκιμη δοκιμαστική υπηρεσία μέχρι τις 07-02-2023 πρέπει να μονιμοποιηθούν με την διαδικασία που ακολουθούνταν έως τότε κατ’ εφαρμογή του άρθρου 40 του νόμου 3528/2007. Αυτή όμως η απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών αφενός δεν είναι τελεσίδικη και αφετέρου δεν υποχρεώνει τη Διοίκηση να ενεργήσει σύμφωνα με το σκεπτικό της παρεκτός για όσους καταλαμβάνει, ήτοι για όσους είχαν ασκήσει αίτηση ακύρωσης κατά της ανάκλησης της πράξης μονιμοποίησής τους. Επίσης η εν λόγω απόφαση έκρινε τις συγκεκριμένες πράξεις ανάκλησης προηγούμενων πράξεων νομιμοποίησης η δε πράξη ανάκλησης είχε εκδοθεί σε χρόνο που δεν υφίστατο το ρυθμιστικό πλαίσιο για τη διενέργεια της αξιολόγησης.
Συμπερασματικά: όσοι είχαν συμπληρώσει διετή ευδόκιμη υπηρεσία μέχρι τις 27.01.2023 θα έπρεπε να έχουν μονιμοποιηθεί. Αυτό είναι σαφές. Ως εκ τούτου δικαιούνται να αιτηθούν τη μονιμοποίησή τους επικαλούμενοι και τη εν λόγω απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών. Η Διοίκηση οφείλει να λάβει υπόψιν της το σκεπτικό της εν λόγω απόφασης δεν είναι όμως υποχρεωμένη να την αποδεχθεί. Αν δεν αποδεχθεί όμως τη μονιμοποίηση όσων έχουν το σχετικό δικαίωμα θα πρέπει να κριθεί αν συντρέχει παρανομία των οργάνων της.
Προτείνεται η υποβολή αιτήσεων μονιμοποίησης από όσους είχαν συμπληρώσει πραγματική ευδόκιμη υπηρεσία δύο ετών προ της εκδόσεως της Υπουργικής Απόφασης που όριζε τις λεπτομέρειες διεξαγωγής της αξιολόγησης (27.01.2023). Τυχόν αρνητική απόφαση της Διοίκησης θα συνιστά ατομική εκτελεστή διοικητική πράξη που μπορεί να προσβληθεί δικαστικά.
----------------
ΕΝΩΠΙΟΝ ΚΑΘΕ ΑΡΜΟΔΙΑΣ ΑΡΧΗΣ ΚΑΙ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΟΥ
ΕΞΩΔΙΚΗ ΔΗΛΩΣΗ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ
Της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (Ε.Λ.Μ.Ε.) Ξάνθης που εδρεύει στην
Ξάνθη επί της οδού Ηρώων αρ. 1
ΠΡΟΣ
Την Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ξάνθης που εδρεύει στην Ξάνθη επί της πλατείας Διοικητηρίου, ΤΚ: 67133
Όπως γνωρίζετε, ήδη, από τον Αύγουστο του 2022 εκκρεμούν οι μονιμοποιήσεις εκπαιδευτικών οι οποίοι έχουν συμπληρώσει τη διετία από την ημερομηνία του διορισμού τους και παρ’ όλα αυτά δεν έχουν μονιμοποιηθεί.
Στο άρθρο 103 παρ. 4 του Συντάγματος ορίζεται ότι: « Οι δημόσιοι υπάλληλοι που κατέχουν οργανικές θέσεις είναι μόνιμοι εφόσον αυτές οι θέσεις υπάρχουν». Η θέσπιση της ως άνω συνταγματικής διάταξης προέκυψε ιστορικά από την ανάγκη η δημόσια διοίκηση να απομακρυνθεί από το καθεστώς της πολιτικής (κομματικής) υποτέλειας και από την ανάγκη απαλλαγής των δημοσίων υπαλλήλων από την απειλή της αυθαίρετης απόλυσης (ΣτΕ 594-597/1966, 1715, 1734, 1770/1983 και τη δυνατότητα αυτών να λειτουργούν ανεξαρτήτως κυβερνητικών εναλλαγών κατά τις επιταγές των νόμων (βλ. και Τάχος, Συμεωνίδης «Ερμηνεία Υπαλληλικού Κώδικα» σελ. 471επ.).
Στο άρθρο 40 παρ. και 2 του του Υπαλληλικού Κώδικα (ν. 3528/2007) που καταλαμβάνει και τους εκπαιδευτικούς, όπως άλλωστε αναγνωρίζεται στις σχετικές εγκυκλίους του Υπουργείου (βλ. λ.χ. Εγκύκλιο με α.π. 107693/Ε2/ 01-07-2016)
ορίζεται ότι: «Οι δημόσιοι υπάλληλοι και οι υπάλληλοι των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, που διορίζονται σε οργανικές θέσεις, διανύουν δύο (2) έτη δοκιμαστικής υπηρεσίας κατά τη διάρκεια της οποίας απολύονται για λόγους που ανάγονται στην υπηρεσία τους μόνο μετά από απόφαση του υπηρεσιακού συμβουλίου.
2. Οι δόκιμοι υπάλληλοι, κατά τη διάρκεια της δοκιμαστικής υπηρεσίας τους, παρακολουθούν προγράμματα εισαγωγικής εκπαίδευσης που οργανώνονται σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 47 του παρόντος». Γίνεται δε απολύτως δεκτό ότι η μονιμοποίηση αποτελεί διαπιστωτική πράξη της διοίκησης που
εκδίδεται το αργότερο εντός δύο μηνών από τη συμπλήρωση της διετούς δοκιμαστικής υπηρεσίας.
Από διαρροές στον Τύπο μαθαίνουμε ότι οι Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης έχουν λάβει προφορικές οδηγίες να μην προβούν στη μονιμοποίηση των νεοδιόριστων συναδέλφων που έχουν ήδη από τον Αύγουστο του έτους 2022
συμπληρώσει την υποχρεωτική διετή δοκιμαστική υπηρεσία έως ότου εφαρμοστούν οι διαδικασίες της αξιολόγησης προβάλλοντας ως έρεισμα την διάταξη του άρθρου 62 παρ. 7 του ν. 4589/2019 στην οποία ορίζεται ότι: «Οι νεοδιοριζόμενοι υπηρετούν επί δύο (2) έτη ως δόκιμοι. Στο τέλος του δεύτερου
έτους οι νεοδιοριζόμενοι κρίνονται προκειμένου να μονιμοποιηθούν. Ο τρόπος και τα κριτήρια κρίσης της καταλληλότητας των νεοδιοριζομένων καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Αν νεοδιοριζόμενος δεν κριθεί κατάλληλος να μονιμοποιηθεί, εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις των παραγράφων 5 και 6 του Κεφαλαίου Α` του άρθρου 16 του ν. 1566/1985 (Α`167)». Επιχειρείται κατ’ αυτόν τρόπο να συνδεθεί η προαναφερθείσα διάταξη με τις διατάξεις του νόμου 4823/2021 σχετικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών που εμπεριέχονται στα άρθρα 66 επόμενα του νομοσχεδίου που οδηγεί τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς που έχουν ήδη θεμελιώσει δικαίωμα μονιμοποίησης σε μία ιδιότυπη ομηρεία. Στο άρθρο 78 παρ. 3 του ν. 4823/2021 ορίζεται ότι: «Στην περίπτωση που το έργο ενός δόκιμου εκπαιδευτικού, καθώς και μέλους του Ε.Ε.Π. ή Ε.Β.Π. αξιολογηθεί ως «μη ικανοποιητικό», κατά την αξιολόγηση που λαμβάνει χώρα στη λήξη της δοκιμαστικής περιόδου, έστω και σε ένα από τα πεδία Α1, Α2 ή Β ή Α’ ή Β’, κατά περίπτωση, δεν μονιμοποιείται αλλά μπορεί να επαναλάβει τη διαδικασία τα
αμέσως επόμενα δύο (2) έτη. Από την παραπάνω διάταξη ευχερώς συνάγονται δύο συμπεράσματα: πρώτον ότι η αξιολόγηση λαμβάνει χώρα στη λήξη της δοκιμαστικής περιόδου προφανώς λίγο πριν τη λήξη αυτής και δεύτερον ότι εφόσον το έργο του δοκίμου εκπαιδευτικού κριθεί ως «μη ικανοποιητικό» αυτός/η δεν μονιμοποιείται επομένως επιβάλλεται η κύρωση της μη μονιμοποίησης.
Επιπλέον στο άρθρο 77 παρ. 4 του ιδίου ως άνω νομοθετήματος ορίζεται ότι: «Το έργο των δόκιμων εκπαιδευτικών και μελών του Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. αξιολογείται ανά
έτος».
Από τις παραπάνω διατάξεις νόμου συνάγεται ότι η διαδικασία της αξιολόγησης, όπως αυτή περιγράφεται στο νόμο 4823/2021 δεν μπορεί να εφαρμοστεί για τους εκπαιδευτικούς των οποίων η δοκιμαστική υπηρεσία έχει ήδη λήξει δεδομένου άλλωστε ότι η Υπουργική Απόφαση που περιγράφει την σχετική διαδικασία
αξιολόγησης (Αριθμ. 9950/ΓΔ5) δημοσιεύτηκε στις 27.01.2023 (ΦΕΚ B' 388/27.01.2023) χωρίς να έχει αναδρομική ισχύ.
Κατόπιν όλων των ανωτέρω καθίσταται προφανές ότι για τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι έχουν συμπληρώσει το χρόνο της διετούς δοκιμαστικής υπηρεσίας πριν την έκδοση της εν λόγω Υπουργικής Απόφασης εφαρμόζονται οι διατάξεις του νόμου που ίσχυαν πριν την έκδοσή της, ήτοι το άρθρο 40 του Υπαλληλικού Κώδικα και οι διατάξεις του Π.Δ. 140/1998 οι οποίες δεν έχουν εισέτι καταργηθεί, η δε Διοίκηση υποχρεούται να εκδώσει τις σχετικές διαπιστωτικές πράξεις μονιμοποίησης άλλως υποπίπτει σε πειθαρχικό παράπτωμα.
Άλλωστε είναι παράλογο να υποτεθεί ότι μπορεί να εφαρμοστεί η νέα διαδικασία αξιολόγησης που περιγράφεται στην Υπουργική Απόφαση (Αριθμ. 9950/ΓΔ5), η οποία δημοσιεύτηκε στις 27.01.2023 (ΦΕΚ B' 388/27.01.2023), που απαγγέλει κυρώσεις για όποιον εκπαιδευτικό το έργο του οποίου κριθεί ως « μη ικανοποιητικό» με αναδρομική μάλιστα ισχύ και ενώ στις διατάξεις του νόμου που παρέχει το έρεισμα για την έκδοση της εξουσιοδοτικής υπουργικής απόφασης ρητώς ορίζεται ότι η αξιολόγηση λαμβάνει χώρα στη λήξη της δοκιμαστικής περιόδου και όχι ύστερα από αυτήν και ότι το έργο των δόκιμων εκπαιδευτικών αξιολογείται ανά έτος. Δεν είναι όμως μόνο παράλογο αλλά και ενάντια στις γενικές αρχές του δικαίου καθώς τόσο οι κανονιστικές (μεταξύ των οποίων και οι υπουργικές αποφάσεις) όσο και οι συστατικές ατομικές διοικητικές πράξεις δεν έχουν αναδρομική ισχύ, δηλαδή τα έννομα αποτελέσματά τους δεν μπορεί να ανατρέξουν σε χρόνο προγενέστερο από την έκδοσή τους (Ε. Σπηλιωτόπουλος «Εγχειρίδιο Διοικητικού Δικαίου», σελ. 179, 13 η έκδοση) ούτε είναι δυνατόν να παρατείνεται η διετής δοκιμαστική περίοδος προ της μονιμοποίησης του δημοσίου υπαλλήλου επειδή παραλείπεται η έκδοση της Υπουργικής Απόφασης σχετικά με τον τρόπο και τη διαδικασία της αξιολόγησής του.
Κατόπιν όλων των ανωτέρω και με τη ρητή επιφύλαξη παντός νομίμου δικαιώματός μας
Σας καλούμε
- Να προσδιορίσετε το λόγο για τον οποίο δεν έχετε εκδώσει τις πράξεις μονιμοποίησης των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών οι οποίοι συμπλήρωσαν διετή δοκιμαστική υπηρεσία.
- Να μας ενημερώσετε σε ποιες ενέργειες προτίθεστε να προβείτε άμεσα ώστε να εκδοθούν οι πράξεις μονιμοποίησης των ανωτέρω συναδέλφων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου